Projekt autorski nowego układu sieci linii tramwajowych w Krakowie.

18.01.2011 · W kategorii Komunikacja

tramwajWersja 2 z dnia 16.01.2011
(na bazie układu linii tramwajowych ze stycznia 2010 oraz stycznia 2011, z uwzględnieniem linii do Małego Płaszowa i projektowanej linii do Kampusu UJ)
Założenia (nadal aktualne) z wersji 1 projektu (z dnia 27.01.2010), uzupełnione o dodatkowe założenia wersji 2 projektu:
1.) Zmniejszenie ilości linii kursujących (aktualnie) po Krakowie o ok. 1/5 (20%), przy utrzymaniu dotychczasowych połączeń w najważniejszych relacjach; „rozrzedzenie” ilości linii spowoduje poprawienie ich punktualności oraz zwiększy przepustowość na większości ciągów komunikacyjnych
2.) Zwiększenie częstotliwości na najbardziej „obciążonych” liniach z 10′ do 8′
3.) Przyjęcie częstotliwości kursowania linii w dni powszednie w godzinach szczytu co 8′/16′ (obecnie 10′/20′, a nawet 30′); wyjątek stanowić będzie linia nr 2 kursująca w dni powszednie w godzinach szczytu co 12′
4.) Przyjęcie częstotliwości kursowania linii w soboty i święta co 16′ (w szczególnych przypadkach 8′)
5.) Lepsze skomunikowanie linii na najważniejszych węzłach komunikacyjnych, dzięki zwiększeniu częstotliwości kursowania większości linii
6.) Niewielkie zwiększenie konieczności przesiadek, poprzez zmniejszenie ilości kursujących linii
7.) Zmniejszenie ilości linii na końcówkach (pętlach) do max.3 (w szczególnych przypadkach 4) linii
8.) Zmniejszenie ilości linii na poszczególnych ciągach komunikacyjnych (w zależności od częstotliwości kursowania linii) do max. 4-6 linii (obecnie ulicami: Basztową, Dunajewskiego i Wielicką kursuje nawet 9 linii); wyjątek stanowić będą jedynie ul. Basztowa i Dunajewskiego oraz ciąg ul. Św.Gertrudy – Stradomska, gdzie punktualność linii powinno zapewnić ograniczenie ruchu samochodowego oraz odpowiedni system sygnalizacji świetlnej na tych ulicach
9.) Efektywniejsze wykorzystanie taboru, przy podobnej liczbie pociągów wyjeżdżających w godzinach szczytu (zwiększenie ilości pociągów tramwajowych wynikać będzie jedynie z uruchomienia nowych linii do Małego Płaszowa w 2010 roku i do Kampusu UJ w roku 2012)
10.) Podzielenie linii 4 na dwie linie: 4 i wspomagającą 14
11.) Ograniczenie komunikacji tramwajowej (ilości linii) do Pleszowa i Walcowni
12.) Likwidacja kursów wariantowych linii 10 jako linia nr 40 do Borku Fałęckiego w dni świąteczne (w przypadku uroczystości w Sanktuarium w Łagiewnikach linia 10 byłaby przedłużana wybranymi kursami do Borku Fał.)
13.) Utworzenie przystanku końcowego/początkowego przy Kombinacie, wraz z peronami (na wysokości Punktu Kontroli Ruchu MPK) dla linii nr 17 i 20 (w miejscu obecnego przystanku linii nr 21 w kierunku Os. Piastów)
14.) W miarę możliwości wybudowanie toru postojowego na Placu Centralnym w Nowej Hucie, z uwagi na brak pętli przy Kombinacie
15.) Skrócenie trasy linii autobusowej 128 do Dworca Gł. Wschód lub do Krakowskiej Akademii, po uruchomieniu linii tramwajowej nr 12 do Kampusu UJ
Projekt (wersja 2) zakłada pozostawienie na obecnych trasach następujących linii kursujących po Krakowie:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 13, 16, 19, 50
Projekt zakłada zmiany tras następujących linii, bez zmiany ich numeracji:
7, 9, 11, 15, 17, 18
Projekt zakłada likwidację następujących (obecnie kursujących) linii:
12, 14, 20, 21, 22, 23, 24, 40, 41, 51
Projekt zakłada uruchomienie następujących linii, kursujących na nowych trasach:
12, 14, 20, 21, 51
Założenia (przyszłościowe) wersji 3 projektu:
16.) Po wybudowaniu estakady nad torami kolejowymi, łączącej ul. Wielicką z ul. Lipską, skierowanie przez nią linii nr 9 i 50 od ul. Wielickiej do Ronda Grzegórzeckiego (zamiast ul. Wielicką – Starowiślną – Grzegórzecką) oraz nowej linii nr 22, uruchomionej na trasie: MAŁY PŁASZÓW – Lipska – estakada nad torami kolejowymi – Wielicka – Limanowskiego – Kalwaryjska – Rondo A.Matecznego – Wadowicka – Łagiewniki – Brożka – Grota-Roweckiego – Bobrzyńskiego – KAMPUS UJ.

WYKAZ LINII TRAMWAJOWYCH WG PROJEKTU:

Linia 1: SALWATOR – WZGÓRZA KRZESŁAWICKIE SALWATOR – Kościuszki – Zwierzyniecka – Franciszkańska – Plac Wszystkich Świętych – Dominikańska – Poczta Gł.- Starowiślna – Dietla – Grzegórzecka – Rondo Grzegórzeckie – Aleja Pokoju – Rondo Czyżyńskie – Bieńczycka – Rondo Kocmyrzowskie – Kocmyrzowska – WZGÓRZA KRZESŁAWICKIE Czas przejazdu: 50′/48′ Częstotliwość: 8′/8′/16′ ● 16′/16′ ● 16′ Ilość pociągów: 15 Tabor: E1+c3 (15) /TH/

Linia 2: SALWATOR – CMENTARZ RAKOWICKI SALWATOR – Kościuszki – Zwierzyniecka – Straszewskiego – Podwale – Dunajewskiego – Basztowa – Dworzec Gł.- Lubicz – Rakowicka – CMENTARZ RAKOWICKI Czas przejazdu: 23′/24′ Częstotliwość: 12′/12′/16′ ● 16′/16′ ● 16′ Ilość pociągów: 5 Tabor: N8S (5) /TT, TH/

Linia 3: KROWODRZA GÓRKA – BIEŻANÓW NOWY KROWODRZA GÓRKA – Doktora Twardego – Dworzec Towarowy – Kamienna – Długa – Basztowa – Dunajewskiego – Podwale – Straszewskiego – Franciszkańska – Plac Wszystkich Świętych – Dominikańska – Św. Gertrudy – Stradomska – Krakowska – Most Piłsudskiego – Legionów – Limanowskiego – Wielicka – Teligi – Ćwiklińskiej – BIEŻANÓW NOWY Czas przejazdu: 51′/50′ Częstotliwość: 8′/8′/16′ ● 16′/16′ ● 16′ Ilość pociągów: 15 Tabor: 2x105Na (15) /TT, TH/

Linia 4: BRONOWICE MAŁE – WZGÓRZA KRZESŁAWICKIE BRONOWICE MAŁE – Balicka – Bronowicka – Podchorążych – Królewska – Plac Inwalidów – Karmelicka – Dunajewskiego – Basztowa – Dworzec Gł.- Lubicz – Rondo Mogilskie – Mogilska – Aleja Jana Pawła II – Rondo Czyżyńskie – Aleja Jana Pawła II – Plac Centralny – Aleja Solidarności – Kombinat – Ujastek – Łowińskiego – Kocmyrzowska – WZGÓRZA KRZESŁAWICKIE Czas przejazdu: 60′/59′ Częstotliwość: 16′/16′/16′ ● 16′/16′ ● 16′ Ilość pociągów: 9 Tabor: 2x105Na (9) /TT,TH/

Linia 5: KROWODRZA GÓRKA – WZGÓRZA KRZESŁAWICKIE KROWODRZA GÓRKA – Doktora Twardego – Dworzec Towarowy – Politechnika – Dworzec Główny Tunel – Rondo Mogilskie – Mogilska – Aleja Jana Pawła II – Rondo Czyżyńskie – Bieńczycka – Rondo Kocmyrzowskie – Kocmyrzowska – WZGÓRZA KRZESŁAWICKIE Czas przejazdu: 38′/37′ Częstotliwość: 16′/16′/16′ ● 16′/16′ ● 16′ Ilość pociągów: 6 Tabor: EU8N (6) /TH/

Linia 6: KURDWANÓW – SALWATOR KURDWANÓW – Witosa – Nowosądecka – Wielicka – Limanowskiego – Legionów – Most Piłsudskiego – Krakowska – Stradomska – Św. Gertrudy – Dominikańska – Plac Wszystkich Świętych – Franciszkańska – Zwierzyniecka – Kościuszki – SALWATOR Czas przejazdu: 36′/36′ Częstotliwość: 8′/16′/16′ ● 16′/16′ ● 16′ Ilość pociągów: 11 Tabor: NGT6 (11) /TT/

Linia 7: BRONOWICE – KURDWANÓW BRONOWICE – Bronowicka – Podchorążych – Królewska – Plac Inwalidów – Karmelicka – Dunajewskiego – Basztowa – Dworzec Gł.- Westerplatte – Poczta Gł.- Starowiślna – Most Powstańców Śląskich – Na Zjeździe – Plac Bohaterów Getta – Limanowskiego – Wielicka – Nowosądecka – Witosa – KURDWANÓW Czas przejazdu: 45′/44′ Częstotliwość: 16′/16′/16′ ● 16′/16′ ● 16′ Ilość pociągów: 7 Tabor: NGT6 (4) /TT/, GT8S (3) /TT/

Linia 8: BOREK FAŁĘCKI – BRONOWICE MAŁE BOREK FAŁĘCKI – Zakopiańska – Łagiewniki – Wadowicka – Rondo A.Matecznego – Kalwaryjska – Legionów – Most Piłsudskiego – Krakowska – Stradomska – Św. Gertrudy – Dominikańska – Plac Wszystkich Świętych – Franciszkańska – Straszewskiego – Podwale – Karmelicka – Plac Inwalidów – Królewska – Podchorążych – Bronowicka – Balicka – BRONOWICE MAŁE Czas przejazdu: 46′/47′ Częstotliwość: 8′/8′/16′ ● 8′/16′ ● 16′ Ilość pociągów: 14 Tabor: NGT6 (14) /TT/

Linia 9: MISTRZEJOWICE – BIEŻANÓW NOWY MISTRZEJOWICE – Księdza Jancarza – Srebrnych Orłów – Mikołajczyka – Broniewskiego – Aleja Andersa – Rondo Kocmyrzowskie – Bieńczycka – Rondo Czyżyńskie – Aleja Pokoju – Rondo Grzegórzeckie – Grzegórzecka – Dietla – Starowiślna – Most Powstańców Śląskich – Na Zjeździe – Plac Bohaterów Getta – Limanowskiego – Wielicka – Teligi – Ćwiklińskiej – BIEŻANÓW NOWY Czas przejazdu: 61′/61′ Częstotliwość: 16′/16′/16′ ● 16′/16′ ● 16′ Ilość pociągów: 9 Tabor: 2x105Na (5) /TH/, GT8S (4) /TT/

Linia 10: ŁAGIEWNIKI – OS. PIASTÓW ŁAGIEWNIKI – Wadowicka – Rondo A.Matecznego – Kalwaryjska – Legionów – Most Piłsudskiego – Krakowska – Stradomska – Św. Gertrudy – Poczta Gł.- Westerplatte – Dworzec Gł.- Lubicz – Rondo Mogilskie – Mogilska – Aleja Jana Pawła II – Rondo Czyżyńskie – Bieńczycka – Rondo Kocmyrzowskie – Aleja Andersa – Broniewskiego – Mikołajczyka – Piasta Kołodzieja – OS. PIASTÓW Czas przejazdu: 52′/51′ Częstotliwość: 8′/8′/16′ ● 16′/16′ ● 16′ Ilość pociągów: 15 Tabor: E1+c3 (7) /TH/, 2x105Na (8) /TT/

Linia 11: BOREK FAŁĘCKI – PLAC CENTRALNY /WALCOWNIA/ BOREK FAŁĘCKI – Zakopiańska – Łagiewniki – Wadowicka – Rondo A.Matecznego – Kalwaryjska – Limanowskiego – Plac Bohaterów Getta – Na Zjeździe – Most Powstańców Śląskich – Starowiślna – Dietla – Grzegórzecka – Rondo Grzegórzeckie – Aleja Pokoju – Rondo Czyżyńskie – Aleja Jana Pawła II – PLAC CENTRALNY – Aleja Solidarności – Kombinat – Ujastek – Mrozowa – WALCOWNIA /w dni powszednie, w godzinach szczytu rannego i popołudniowego linia kursuje do Walcowni, poza tym do Placu Centralnego/ Czas przejazdu: 61′/59′ 50′/48′ Częstotliwość: 16′/16′/16′ ● 16′/16′ ● 16′ Ilość pociągów: 9/7 Tabor: E1 (5) /TH/, GT6 (4) /TT/

Linia 12: KAMPUS UJ – MISTRZEJOWICE KAMPUS UJ – Bobrzyńskiego – Grota-Roweckiego – Kapelanka – Monte Cassino – Most Grunwaldzki – Dietla – Grzegórzecka – Rondo Grzegórzeckie – Aleja Powstania Warszawskiego – Rondo Mogilskie – Mogilska – Aleja Jana Pawła II – Rondo Czyżyńskie – Bieńczycka – Rondo Kocmyrzowskie – Aleja Andersa – Broniewskiego – Mikołajczyka – Srebrnych Orłów – Księdza Jancarza – MISTRZEJOWICE Czas przejazdu: ok. 59′/59′ Częstotliwość: 8′/8′/16′ ● 8′/16′ ● 16′ Ilość pociągów: 18 Tabor: E1+c3 (11) /TH/, 3x105Na (7) /TT/

Linia 13: BRONOWICE MAŁE – BIEŻANÓW NOWY BRONOWICE MAŁE – Balicka – Bronowicka – Podchorążych – Królewska – Plac Inwalidów – Karmelicka – Dunajewskiego – Basztowa – Dworzec Gł.- Westerplatte – Poczta Gł.- Starowiślna – Most Powstańców Śląskich – Na Zjeździe – Plac Bohaterów Getta – Limanowskiego – Wielicka – Teligi – Ćwiklińskiej – BIEŻANÓW NOWY Czas przejazdu: 54′/52′ Częstotliwość: 8′/8′/16′ ● 8′/16′ ● 16′ Ilość pociągów: 16 Tabor: 3x105Na (16) /TT/

Linia 14: BRONOWICE MAŁE – PLAC CENTRALNY BRONOWICE MAŁE – Balicka – Bronowicka – Podchorążych – Królewska – Plac Inwalidów – Karmelicka – Dunajewskiego – Basztowa – Dworzec Gł.- Lubicz – Rondo Mogilskie – Mogilska – Aleja Jana Pawła II – Rondo Czyżyńskie – Aleja Jana Pawła II – PLAC CENTRALNY Czas przejazdu: 45′/44′ Częstotliwość: 16′/16′/16′ ● 16′/ – ● – Ilość pociągów: 7 Tabor: E1+c3 (7) /TH/

Linia 15: CICHY KĄCIK – PLESZÓW CICHY KĄCIK – Aleja 3 Maja – Piłsudskiego – Podwale – Dunajewskiego – Basztowa – Dworzec Gł.- Lubicz – Rondo Mogilskie – Aleja Powstania Warszawskiego – Rondo Grzegórzeckie – Aleja Pokoju – Rondo Czyżyńskie – Aleja Jana Pawła II – Plac Centralny – Aleja Jana Pawła II – Ptaszyckiego – Kopiec Wandy – Igołomska – PLESZÓW Czas przejazdu: 61′/59′ Częstotliwość: 16′/16′/16′ ● 16′/16′ ● 16′ Ilość pociągów: 9 Tabor: 2x105Na (5) /TT,TH/, E1 (4) /TH/

Linia 16: MISTRZEJOWICE – WALCOWNIA MISTRZEJOWICE – Księdza Jancarza – Srebrnych Orłów – Mikołajczyka – Broniewskiego – Aleja Andersa – Rondo Kocmyrzowskie – Aleja Andersa – Plac Centralny – Aleja Solidarności – Kombinat – Ujastek – Mrozowa – WALCOWNIA Czas przejazdu: 26′/25′ Częstotliwość: 16′/16′/16′ ● 16′/16′ ● 16′ Ilość pociągów: 4 Tabor: E1 (4) /TH/

Linia 17: OS. PIASTÓW – KOMBINAT OS. PIASTÓW – Piasta Kołodzieja – Mikołajczyka – Broniewskiego – Aleja Andersa – Rondo Kocmyrzowskie – Aleja Andersa – Plac Centralny – Aleja Solidarności – KOMBINAT /powrót: Kombinat – Ujastek Mogilski – Kopiec Wandy – Ptaszyckiego – Aleja Jana Pawła II – Plac Centralny/ Czas przejazdu: 19′/26′ Częstotliwość: 16′/16′/16′ ● 16′/16′ ● 16′ Ilość pociągów: 4 Tabor: E1 (4) /TH/

Linia 18: KAMPUS UJ – DWORZEC TOWAROWY KAMPUS UJ – Bobrzyńskiego – Grota-Roweckiego – Kapelanka – Monte Cassino – Most Grunwaldzki – Dietla – Stradomska – Św. Gertrudy – Poczta Gł.- Westerplatte – Dworzec Gł.- Basztowa – Długa – Kamienna – DWORZEC TOWAROWY Czas przejazdu: ok. 37′/37′ Częstotliwość: 8′/8′/16′ 16′/16′ 16′ Ilość pociągów: 12 Tabor: 2x105Na (12) /TT/

Linia 19: KROWODRZA GÓRKA – BOREK FAŁĘCKI KROWODRZA GÓRKA – Doktora Twardego – Dworzec Towarowy – Politechnika – Pawia – Dworzec Gł.- Westerplatte – Poczta Gł.- Starowiślna – Dietla – Most Grunwaldzki – Monte Cassino – Kapelanka – Brożka – Łagiewniki – Zakopiańska – BOREK FAŁĘCKI Czas przejazdu: 43′/40′ Częstotliwość: 8′/8′/16′ 8′/16′ 16′ Ilość pociągów: 13 Tabor: GT8S (13) /TT/

Linia 20: MISTRZEJOWICE – KOMBINAT MISTRZEJOWICE – Księdza Jancarza – Srebrnych Orłów – Mikołajczyka – Broniewskiego – Aleja Andersa – Rondo Kocmyrzowskie – Aleja Andersa – Plac Centralny – Aleja Jana Pawła II – Ptaszyckiego – Kopiec Wandy – Ujastek Mogilski – KOMBINAT /powrót: Kombinat – Aleja Solidarności – Plac Centralny/ Czas przejazdu: 31′/20′ Częstotliwość: 16′/16′/16′ 16′/16′ 16′ Ilość pociągów: 4 Tabor: E1 (4) /TH/

Linia 21: CICHY KĄCIK – MAŁY PŁASZÓW CICHY KĄCIK – Aleja 3 Maja – Piłsudskiego – Straszewskiego – Franciszkańska – Plac Wszystkich Świętych – Dominikańska – Poczta Gł.- Starowiślna – Dietla – Grzegórzecka – Rondo Grzegórzeckie – Kotlarska – Most Kotlarski – Herlinga-Grudzińskiego – Klimeckiego – Kuklińskiego – Lipska – MAŁY PŁASZÓW Czas przejazdu: 29′/30′ Częstotliwość: 16′/16′/16′ 16′/16′ 16′ Ilość pociągów: 5 Tabor: E1 (5) /TH/

Linia 50: KROWODRZA GÓRKA – KURDWANÓW /linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju/ KROWODRZA GÓRKA – Doktora Twardego – Dworzec Towarowy – Politechnika – Dworzec Główny Tunel – Rondo Mogilskie – Aleja Powstania Warszawskiego – Rondo Grzegórzeckie – Dietla – Starowiślna – Most Powstańców Śląskich – Na Zjeździe – Plac Bohaterów Getta – Limanowskiego – Wielicka – Nowosądecka – Witosa – KURDWANÓW Czas przejazdu: 39′/38′ Częstotliwość: 8′/8′/12′ 8′/12′ 12′ Ilość pociągów: 13 Tabor: NGT6 (13) /TT/

Linia 51: DWORZEC TOWAROWY – MAŁY PŁASZÓW /linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju/ DWORZEC TOWAROWY – Politechnika – Dworzec Główny Tunel – Rondo Mogilskie – Aleja Powstania Warszawskiego – Rondo Grzegórzeckie – Kotlarska – Most Kotlarski – Herlinga-Grudzińskiego – Klimeckiego – Kuklińskiego – Lipska – MAŁY PŁASZÓW Czas przejazdu: 17′/16′ Częstotliwość: 8′/8′/16′ 8′/16′ 16′ Ilość pociągów: 6 Tabor: NGT6 (6) /TT/

Częstotliwość: dni powszednie w szczycie/poza szczytem/wieczorem ● soboty w szczycie/poza szczytem ● święta
Tabor (w dni powszednie w godz. szczytu):
TT – zajezdnia Podgórze
TH – zajezdnia Nowa Huta
Wykorzystanie taboru (ilość taboru wg stanu na: 30.12.2010)
NGT6: 48/50
E1+c3: 40/42
GT6: 4
E1: 26/30
N8S: 5/9
2x105Na: 55+2(REZERWA)/53; 3x105Na: 22/30 ….. Łącznie wagonów 105Na: 180/196
GT8S: 20/21
EU8N: 6/7
Łącznie pociągów: 226

[Janusz Osman]

Całość Projektu znajduje się na stronie Koła Miłośników Krakowskiej Komunikacji Miejskiej.

[www.kmkkm.tk.krakow.pl]

Treść i zdjęcie:

Janusz Osman

Dodaj komentarz